چند نكته جالب درباره پنجره upvc

ايران يو پي وي سي يكي از بزرگترين و مورد اعتمادترين نام ها در صنعت توليد درب و پنجره دو جداره upvc

چند نكته جالب درباره پنجره upvc

۳۷ بازديد

هر بار كه به پروفيل‌هاي upvc نگاه مي‌كنيم با خودمان مي‌گوييم اين پنجره‌هايupvc دقيقا با چه متريالي ساخته مي‌شود. در اين مقاله مي‌خواهيم تا حدي به بالا بردن اطلاعات عمومي شما درباره پنجره upvc بپردازيم. اساسا با دانستن بيشتر درباره يك چيز يا كسب اطلاعات موثق درباره يك چيزي كه قرار است آن را خريداري كنيم، سبب مي‌شود هم از جنس نامرغوب به درستي اجتناب كنيم و هم از كيفيت انتخاب خود مطمئن باشيم.

چند نكته جالب درباره پنجره upvc

upvc همان طور كه از نامش پيداست نوعي pvc است. اما در فرايندي جالب تفاوت‌هاي بسيار جالبي با pvc پيدا مي‌كند. تغيير ساختار pvc به upvc به دلايل مهمي انجام مي‌شود.
پنجره upvc بايد تمام مشخصات يك پنجره فولادي را داشته باشد. يعني آن كه به راحتي بريده نشود. و در برابر فشار و ضربه نيز توانايي مقاومت بالايي داشته باشد. اين به آن معني است كه با ابزارهاي دستي مانند مته دستي يا اره دستي نبايد برش داده شود؛ يا در زماني زير دو ساعت نشود آن را بريد. اين يكي از اصلي‌ترين تفاوت‌هايي pvc با upvc است كه با آن پنجره upvc را مي‌سازند. شما حتي ضخيم‌ترين pvc ها را با مي‌توانيد با اره دستي ببريد. البته ضخامت pvc در برش آن تأثير مي‌گذارد اما نه به اندازه آن كه كار برش آن را سخت كند.
از pvc براي كفپوش، لوله‌هاي فاضلاب و كابينت‌هاي مقاوم به آب استفاده مي‌كنند. در خارج از كشور حتي سفال خانه‌ها و ديوار‌ها را نيز از اين جنس مي‌سازند البته به ياد داشته باشيد كه پي وي سي به راحتي بازيافت مي‌شود و به محيط زيست به هيچ عنوان ضربه وارد نمي‌كند. مصرف اين مشتق نفتي آن چنان زياد است كه به يك محصول مهم پتروشيمي بدل شده است. اما همان طور كه از وجناتش براي شما گفتيم عملا به درد بسياري كار‌ها مي‌خورد الا ساخت در و پنجره. حالا براي محكم كردن و مقاوم ساختن pvc و تبديلش به يو پي وي سي چه كار مي‌كنند بسيار ساده است به آن نمك اضافه مي‌كنند.
البته اين اضافه كردن نمك به pvc به معني بالا بردن سطح كلر در ساختار پي وي سي است. سديم كلرايد و اضافه كردن آن به تركيب pvc در شرايط خاص صنعتي سبب مي‌شود رنگ اين فراورده سفيد و مقاومت آن بسيار بالا برود. در تركيب نمك طعام كلر وجود دارد و براي آن كه pvc سخت شود بايد وارد فرايند كلرايد شدن شود. از اين رو upvc سرواژه Unplasticised Poly Vinyl Chloride پلي وينيل كلرايد غير پلاستيكي است. غير پلاستيكي به معني سخت شده و غير منعطف است.
در بسياري از فرايند‌هاي صنعتي براي آن كه از عنصر كلر استفاده كنند، پاي نمك طعام را به ميان مي‌كشند اين ماده تركيب يافته از كلر و سديم در فرايند‌هاي شيمشايي مي‌تواند از خود كلر را بي آن كه به گاز كلر بدل شود آزاد كند.

نقش ديگر نمك در پنجره upvc

شايد براي بسيار از شما اين سوال وجود دارد كه چرا پروفيل‌هاي upvc را سفيد رنگ مي‌سازند. اساسا در محصولات و مصالحي كه در خارج از ساختمان مصرف مي‌شود سفيد رنگي نيست كه چندان طرفدار داشته باشد به خصوص در شهر آلوده‌اي مانند تهران كه هر چيزي با دوده و ذرات معلق در هوا آلوده مي‌شود.
ساختن در و پنجره upvc به رنگ سفيد هيچ دليل زيبايي شناسي ندارد. اين واقعيت است كه مهندسان ساختمان هم چندان دل خوشي از اين رنگ ندارند اما مجبورند از رنگ سفيد در ساختار پروفيل‌هاي upvc‌ استفاده كنند.
همان طور كه گفتيم نمك در ساخت upvc و به خصوص پروفيل‌هايي كه با آن پنجره upvc را مي‌سازند نقش مهمي‌دارد. فرايند كامل كلرايد كردن pvc در كارخانه‌هاي ساخت اين ماده و تبديل آن به upvc كاري بسيار مهم و دقيق است. اگر در اين فرايند در جنس pvc و نمكي كه در اين كار استفاده مي‌شود ناخالصي‌هاي معدني ديگري باشد يا دستگاه‌هايي كه اين كار را انجام مي‌دهند آلودگي‌هايي داشته باشند. امكان ناخالص شدن و مشكل دار شدن فرايند كلرايد كردن pvc را بالا مي‌برند. pvc با يك كلرايد شدن ضعيف رنگي تيره مي‌يابد. به ياد داشته باشيد كه در و پنجره upvc شما بايد از پروفيل‌هايي ساخته شود كه به رنگ سفيد تيتانيم باشند. و هر چقدر اين رنگ سفيد به سمت صدفي و يا كرم برود كيفيت پروفيل شما پايين‌تر و سختي آن كمتر است. اين به آن معني است كه فرايند كلرايد كردن pvc ناقص، يا با ورود ناخالصي‌ها انجام شده است. از فروشنده پنجره upvc خود بخواهيد نمونه‌اي از پروفيل خود را به شما نشان دهد. سطح مقطع آن را دقيق بررسي كنيد و از اين رنگ مطمئن شويد. زيرا رنگ سفيد خالص نشانه كيفيت كار شما است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.