مقاومت پنجره upvc در برابر حريق

ايران يو پي وي سي يكي از بزرگترين و مورد اعتمادترين نام ها در صنعت توليد درب و پنجره دو جداره upvc

مقاومت پنجره upvc در برابر حريق

۳۵ بازديد

پنجره upvc از موادي شبيه پلاستيك ساخته مي‌شود. همه مي‌دانيم كه پلاستيك از نفت ساخته مي‌شود و هر چيز كه از نفت و مشتقات نفتي ساخته شود در برابر آتش چندان مقاوم نيست. پس چگونه است كه در بسياري از كشور‌هاي دنيا از جنس پروفيل‌هاي upvc براي ساخت انواع در و پنجره استفاده مي‌شود و اين ساختمان‌ها بهترين استاندارد‌هاي امنيتي را به خود اختصاص مي‌دهند. اين سوالي است كه در اين مقاله ما به آن پاسخ مي‌دهيم.

مقاومت پنجره upvc در برابر حريق

پنجره ‌ upvc چگونه در برابر حريق از خود مقاومت نشان مي‌دهد

يك آتش سوزي در ساختمان بيشتر از كف و ناحيه آشپزخانه شروع مي‌شود و بعد از آن با سرايت به متريال‌هاي پارچه‌اي خانه مانند پرده‌ها و مبل‌ها اوج مي‌گيرد. همين طور فرش‌ها و موكت‌هاي كف نيز در اوج گيري آتش در خانه يا محل كار به شدت تأثير مي‌گذارند. در اين ميان وقتي آتش به اوج خود مي‌رسد كه علاوه بر اين مواد سوختي اكسيژن كافي نيز به آن برسد. شايد تا به حال در فيلم‌ها ديده‌ايد كه در هنگام آتش سوزي شيشه‌هاي خانه مي‌شكند و بعد از اين اتفاق آتش زبانه‌اي عظيم مي‌كشد و تمام خانه را در بر مي‌كشد.

اين شكستن پنجره‌ها نقطه خاصي در آتش سوزي است وقتي كه آتش به اين نقطه مي‌رسد ديگر مهار كردنش بسيار مشكل مي‌شود و خسارات آن به اوج خود مي‌رسد. اما شكستن شيشه‌ها نه به خاطر اوج حرارت كه به خاطر نياز آتش به اكسيژن است.
آتش به سمتي ميل مي‌كند كه از آن هوا به داخل خانه‌ مي‌آيد و با تمام قدرت قسمتي‌ را كه درز هوا دارد را مي‌جويد. دقيقا از همين جاست كه مأموريت پنجره upvc شروع مي‌شود. گفتيم كه آتش به قسمت‌هايي از خانه مي‌رود كه از آنجا اكسيژن به داخل خانه نفوذ مي‌كند.
 پنجره‌ يو پي وي سي عايق‌كاري بسيار خوبي نسبت به انواع ديگر پنجره‌ها دارد و از اين رو اساسا آتش به سمت آن چندان ميل نمي‌كند. به ياد داشته باشيم كه با آتش گرفتن پرده‌ها سوخت مناسب نزديك پنجره وجود دارد اما وقتي اكسيژن كافي در خانه وجود نداشته باشد آتش به وضعيت لجام‌گسيخته نمي‌رسد.
پنجره‌ upvc از شيشه‌هاي دو يا سه جداره براي انتقال ندادن گرما و سرما بيرون به داخل استفاده مي‌كنند اين شيشه‌ها چندين برابر شيشه‌هاي معمول در برابر حرارت مقاومت دارند از اين رو وقتي در خانه كه از پنجره upvc استفاده مي‌كند آتش بالا مي‌گيرد آتش نشان‌ها زمان بيشتري نسبت به ديگر ساختمان‌ها براي مقابله با آتش دارند. البته ميزان سوخت و شدت آتش در همه جا مي‌تواند فوق‌العاده بالا بگيرد و مقاومت پنجره upvc به هيچ عنوان به اين معني نيست كه ساختماني از پنجره upvc استفاده مي‌كند دچار حريق‌هاي شديد نمي‌شود. به هر حال آتش راه اكسيژن خود را پيدا مي‌كند و بعد از رسيدن به آن هر ثانيه بر قدرت خود مي‌افزايد تا آنجا كه به تخريب ساختمان مي‌‌انجامد.

آيا بدنه پنجره upvc در آتش مي‌سوزد

حال به سوال اول مقاله بپردازيم آيا پنجره upvc به خاطر ساخته شدن از مواد مشتق نفتي خود آتش مي‌گيرد. پروفيل‌هاي upvc به طرز باور نكردني در برابر آتش مقاومند. در آنها از ساختار‌هاي كلر دار استفاده مي‌شود و به هيچ عنوان نمي‌توان آنها را به تنهايي آتش زد. اين پروفيل‌ها وقتي در برابر حرارت مستقيم آتش به مدت بسيار طولاني قرار مي‌گيرند تغيير شكل مي‌دهند ولي نمي‌سوزند.
همين طور در ساختار بسياري از پنجره‌هاي upvc از ورقه‌هاي فلزي درون پروفيل‌هاي upvc استفاده مي‌شود. اين كار خم كردن اين پنجره‌ها را بسيار مشكل مي‌كند و به آنها مقاومتي مانند پنجره‌هاي فولادي مي‌دهد.
ضخامت بسيار زياد پنجره‌ upvc نيز يكي ديگر از مواردي است كه در برابر آتش آن را به شدت مقاوم مي‌كند. البته وقتي كه آتش به شدت بالا مي‌گيرد پنجره‌ upvc مانند ديگر مصالح ساختماني مقاومت را از كف مي‌دهد و تخريب مي‌شود. در اين حالت فولاد به كار رفته در ساختمان هم مقاومت خود را از دست مي‌دهد و تخريب محكم ترين ساختمان‌ها محتمل مي‌گردد.
اما يك اطمينان خاطر در ساخت و تجهيز خانه به پنجره‌هاي upvc وجود دارد و آن هم اين است كه شما با خريد و نصب اين دسته از پنجره‌ها به هيچ عنوان خانه خود را در برابر آتش آسيب پذير نمي‌كنيد. پس با خاطري جمع به انتخاب پنجره upvc دلخواه خود بپردازيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.