نگاهي به جنس پنجره‌هاي دوجداره upvc

ايران يو پي وي سي يكي از بزرگترين و مورد اعتمادترين نام ها در صنعت توليد درب و پنجره دو جداره upvc

نگاهي به جنس پنجره‌هاي دوجداره upvc

۸ بازديد

يك سوال كه در بسياري از قراردادهاي ساخت پنجره‌هاي دوجداره براي مشتريان ايران يو پي وي سي پيش مي‌آيد اين است كه تا قبل از ورد اجناسي مانند پنجره‌ دوجداره upvc به بازار آيا پنجره دو جداره ساخته نمي‌شد. قبل از اين كه بتوانيم از يك جنس كامپوزيتي مانند upvc پنجره‌اي را بسازيم، كسي از شيشه‌هاي دوجداره استفاده نمي‌كرد. همه اين‌ها سوالاتي است كه ما در ايران يو پي وي سي براي مشتريانمان توضيح مي‌دهيم و خيال آنها را جمع مي‌كنيم كه ساخت پنجره‌هاي دوجداره موضوعي است كه از سال‌هاي پيش وجود داشته است اما پيشرفته‌ترين جنسي كه براي اين نوع پنجره‌ها استفاده مي‌شود همين جنس پنجره‌هاي دوجداره upvc است.

جنس پنجره‌هاي دوجداره upvc


شيشه دوجداره يا به عبارت بهتر استفاده از دو شيشه در يك پنجره از سال‌هاي قبل در كشورهاي بسيار سردسير دنيا انجام مي‌شده است. اين كار به اين دليل بوده است كه اختلاف دماي بيرون و داخل سبب مي‌شده در زمستان‌هاي سرد اين كشور‌ها شيشه‌هاي تك، بشكنند.
اين روش ساخت به مرور پيشرفت كرده است مثلا تهي كردن فضاي ميان پنجره‌ها و بعد پر كردن آن‌ها با گاز‌هاي خنثي مانند آرگون يكي از اصلي ترين پيشرفت‌ها بود. حالا تبادل گرما و به ويژه سرما ميان دو جدار شيشه‌اي به شدت كاهش مي‌يافت و احتمال تركيدن شيشه به شدت كم مي‌شد. همين طور سر و صدا هم يكي ديگر از آن چيز‌هايي بود كه روز به روز افزايش مي‌يافت و البته با پيشرفت تكنولوژي و انباشته شدن خيابان‌ها از ماشين، ديگر كسي شك نداشت بايد پنجره‌ها را بايد براي عايق شدن در برابر صدا تقويت كرد.
شيشه‌هاي دوجداره و حتي سه جداره براي اين كار ساخته شدند و البته حتي ضخامت شيشه‌هاي نيز افزايش يافت اما چاره كار با اين افزايش‌ها پيش نمي‌رفت. نه سرما و گرما و نه صدا با افزايش‌هاي ضخامت مهار نمي‌شدند و به عددي نزديك به صفر نمي‌رسيدند. از ديگر سو زندگي صنعتي روز به روز پر سر و صداتر مي‌شد.
پنچره‌هاي دوجداره يك مشكل بزرگ داشتند و آن هم استفاده از چوب، و فولاد براي جاي دادن شيشه‌هاي دوجداره در خود بودند. درزگيري، آب بندي و عايق كردن اين اجناس يا امكان پذير نيست و يا بسيار مشكل است و يا در قياس با پنجره‌هاي دوجداره upvc بسيار مشكل است. درباره چوب به هيچ عنوان حتي نمي‌توان پنجره‌اي عايق را تصور كرد مگر آن كه پنجره شما با دستگاه‌هاي بسيار دقيق امروزي ساخته شده باشد. ‌
جدال بر سر انتخاب جنس پنجره‌هاي دوجداره آن چنان بود كه تقريبا همه را به اين نتيجه رساند كه مشكل از شيشه و ضخامت آن نيست. در دهه 70 و 80 ميلادي هم تكنولوژي‌هاي امروزين وجود نداشت كه با آنها بتوان وزن شيشه‌ها را پايين آورد و از آن پس بر ضخامت آن افزود.
از اين رو همه تغيير در شيشه‌ها را كنار گذاشتند و به سراغ بدنه پنجره‌ها رفتند. اين راه خوبي بود اما بايد پنجره‌ دوجداره را با چه مي‌ساختند كه هم وزن آن كم باشد و هم عايق بودن آن جلوي سرما گرما و صدا را بگيرد. بهترين گزينه استفاده از آلومينيوم بود.
شكل‌پذيري و آب‌بندي اين فلز بسيار بالاست. به هر سويي خم مي‌شود قالب مي‌پذيرد. اساسا صنايع ساختماني خيلي سخت در قديم يك متريال بيگانه را در خود مي‌پذيرفتند. در نظر بناها، مهندسان و معماران ساختمان از خاك و مشتقات آن، فلز و شيشه ساخته مي‌شد. كمتر كسي فكر مي‌كرد مواد نفتي مانند پلاستيك‌ها به عنوان اجزاي اصلي ساختمان روزي به ساخت و ساز راه پيدا كنند و مثلا جاي فلزي مانند آلومينيوم را در ساخت پنجره‌هاي دوجداره بگيرند.

چرا آلومينيوم در ساخت پنجره دوجداره كنار گذاشته شد

اما چرا ساخت پنجره دوجداره با آلومينيوم به خصوص بعد از عايق سازي با تزريق فوم جاي خود را به ساخت پنجره دوجداره با جنس مشتق نفتي مانند upvc داد.
چند دليل مهم در كنار گذاشتن پنجره‌هاي آلومينيومي دخيل بود. اولين آن قيمت بالاي آلومينيوم بود. صنايع خودرو سازي روز به روز مصرف آلومينيوم خود را بالا مي‌بردند و تقاضا براي اين فلز آن چنان شد كه قيمت آن را از صرفه براي مصرف در ساختمان خارج كرد. اما اين بخشي از ماجرا بود. آلومينيوم در ساخت پنجره‌هاي دوجداره دچار ضايعات بي بازگشت مي‌شد. اين فلز تا حدي شكننده است و هنگام ساخت پنجره‌ها در بسياري موارد مي‌شكند و تبديل به ضايعات مي‌شود بازگرداندن اين ضايعات به چرخه توليد هم بسيار سخت است. از اين رو در دهه نود ميلادي به خصوص در ايران فقط خانه‌هاي لاكچري از درب و پنجره دوجداره آلومينيومي استفاده مي‌كردند.
صنايع پتروشيمي به داد صنعت ساختمان رسيد اين موضوع هم فقط يك دليل داشت و آن هم بحران انرژي در سطح بين المللي بود البته در ايران اين موضوع بسيار دير همه‌گير شد. تا استاندارد‌هاي لازم الاجراي قانوني براي ساخت پنجره‌ دوجداره upvc به وجود نيامد كسي به فكر جايگزيني پنجره‌هاي معمولي با پنجره دوجداره upvc نيفتاد.
در ايران كمتر از پنجره دوجداره آلومينيومي استفاده شد و شايد ايران يكي از معدود جا‌هايي باشد كه در آن پنجره‌هاي فولادي به سرعت جاي خود را به مواد پيشرفته‌اي مانند upvc دادند. اما حالا ما در ايران upvc بهترين كيفيت پنجره دوجداره upvc را به شما ارائه مي‌كنيم فقط كافي است با ما تماس بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.