آيا مي‌توان پنجره يو پي وي سي را در نماي شيشه‌اي كار كرد

ايران يو پي وي سي يكي از بزرگترين و مورد اعتمادترين نام ها در صنعت توليد درب و پنجره دو جداره upvc

آيا مي‌توان پنجره يو پي وي سي را در نماي شيشه‌اي كار كرد

۵ بازديد

در زماني بيشتر آپارتمان‌هايي كه در ايران ساخته مي‌شد از نماي تمام شيشه‌اي ساخته مي‌شدند. اما اين نما‌ها چندان با جغرافيا و آب و هواي ايران سازگار نبود و الان ديگر كمتر آپارتماني را مي‌يابيد كه با استفاده از نماي شيشه‌اي ساخته شود.
اما دليل اصلي از دور خارج شدن اين دسته از نماها مشكل آنها با پنجره‌ يو پي وي سي بود. اين كه نماي خانه يا آپارتماني كه مي‌خواهيم بسازيم چه باشد موضوع مهمي است. اما بيش از آن كه نماي خانه در زيباي بصري آن نقش داشته باشد، بايد نقش ويژه‌اي در بهبود كيفيت سكونت در ساختمان ايفا كند. رواج استفاده از پنجره يو پي وي سي عملا كيفيت استفاده از انواع المان‌هاي نمايي را در معماري روتين آپارتمان‌هاي ايراني را عوض كرد.
نماهاي تمام شيشه‌اي گاهي با انواع پنجره‌ يو پي وي سي سازگارند و گاه كاملا در نصب و اجراي آن مخل‌اند. در اين اين مقاله انواع نماي شيشه كامپوزيت را از منظر سازگاري با پنجره‌هاي يو پي وي سي بررسي مي‌كنيم.

پنجره يو پي وي سي در نماي شيشه‌اي

انواع مناسب و نامناسب استفاده از نماي شيشه‌اي

نماي شيشه‌اي از تركيب شيشه و صفحات كامپوزيتي به وجود مي‌آيد. رنگ بسيار متنوع و البته زيبايي شيشه‌هاي رنگي همراه با رفلكس آنها مي‌تواند براي هر بيننده‌اي، ساختمان را جذاب كند. اما در ايران اين نما‌هاي شيشه‌اي به دو صورت كار مي‌شوند. در برخي از آپارتمان‌ها با حذف ديوار‌هاي خارجي نماي شيشه‌ و كامپوزيت جايگزين ديوار‌هاي بيروني مي‌شود. اما در نوع ديگري از نماي شيشه و كامپوزيت اين نما جايگزين ديوارهاي خارجي نمي‌شود بلكه به عنوان جداري ثانويه در بيرون ساختمان قرار مي‌گيرد.
فرق اين دو نما در ظاهر چندان نيست اما در باطن كار است كه مي‌توان يكي را استاندارد پذير و ديگري را بسيار نامناسب در قبول استانداردهاي حال حاضر صنعت ساختمان دانست. البته حالت اول كه در آن ديوار خارج حذف مي‌شود در پاره‌اي موارد از ديوار‌هاي بسيار سطحي و نازك براي جدا سازي‌هاي استفاده مي‌كند اما در بيشتر مواقع براي به دست آوردن نماهاي باز يا پانوراما عملا از ديوار خارجي در اين نما استفاده نمي‌شود.

سازگارترين نماي ساختمان با پنجره يو پي وي سي

اما سازگاري پنجره يو پي وي سي با اين نما ها چگونه است. در حالتي كه نماي شيشه كامپوزيت به صورت يك پوسته خارجي روي ساختمان قرار مي‌گيرد. ديوار‌هاي كامل خارجي داريد. اين ديوار‌ها انواع پنجره‌هاي معمول‌ در خود جاي مي‌دهد كه البته با نصب پنجره ‌‌يو پي وي سي يكي از بهترين انتخاب‌هاي خود را انجام داده‌ايد. نماي خارجي شما چون از شيشه و كامپوزيت ساخته شده است، خود در برابر آفتاب و باد و باران سدي مناسب است. از اين پنجره‌هاي شيشه‌اي كه اغلب با قاب آلومينيومي ساخته مي‌شوند كه بگذريم به پنجره يو پي وي سي مي‌رسيم. سدي كامل و بسيار قوي دربرابر سرما، گرما و سر و صدا.
شما در اين حالت عملا از دو سد حفاظتي در برابر عوامل محيطي استفاده مي‌كنيد. البته نما‌هاي شيشه‌اي چندان پنجره‌هاي نفوذ ناپذيري در برابر عوامل محيطي نيستند اما باز وجودشان مي‌تواند مفيد باشد.
اما نكته بسيار مهم در ساخت اين دسته از نما‌هاي شيشه‌اي ساختمان آن است كه پنجره يو پي وي سي در آنها به راحتي هرچه تمام جاي مي‌گيرد. در بسياري از ساختمان‌ها اين نياز را داريم كه پنجره يو پي وي سي را با نماي خارجي هماهنگ كنيم كه خود مي‌تواند هزينه زا باشد. اما در اين دسته از نما به خاطر نماي شيشه كامپوزيت جداگانه كه در برابر پنجره ها قرار مي‌گيرد شما ديگر مشكل ديده شدن پنجره‌ها از بيرون را نداريد.

ناسازگارترين نماي ساختماني با پنجره دو جداره يو پي وي سي

اما در ميان انواع نما‌هاي شيشه‌اي آن دسته كه نماي شيشه و كامپوزيت جايگزين ديوار‌هاي بيروني مي‌شود و پنجره‌هاي ساختمان عملا عضوي از نماست ما با بدترين گزينه براي كار كردن پنجره‌هاي يو پي وي سي رو به رو هستيم.
پنجره شما براي آن كه كاملا عايق حرارتي ساختمان شود بايد روي چارچوبي نسبتا ضخيمي از ديوار يا قاب پنجره قديمي شما سوار شود. اما اين دسته از نماها عملا هيچ چارچوبي براي جاي دادن پنجره يو پي وي سي ندارند. تقريبا اين دسته از ساختمان‌ها
توانايي نصب پنجره‌هاي يو پي وي سي را ندارند. اگر هم پنجره اي از اين دست براي آنها نصب شود عملا پنجره يو پي وي سي چندان با كيفيتي نيست.
نكته آخري كه براي اين دسته از نماها بايد بگوييم اين است كه، اين دسته از نما در به دست آوردن سند پايان كار شهرداري بسيار با مشكل روبه رو مي‌شوند. در بسياري از موارد مقاطع كار ساخت، نماي شيشه‌اي جايگزين ديوار‌هاي خارجي را به اين دليل به شما پيشنهاد مي‌كند تا خرج ساخت پايين بيايد. اما بايد توجه داشته باشيد كه استفاده از پنجره‌هاي دوجداره به خصوص جنس يو پي وي سي از واجبات دريافت سند پايان كار است. پس اگر در هنگام ساخت مقاطع كار به اين سمت و سو حركت كرد كه نماي شيشه‌ كامپوزيت را جايگزين ديوار‌هاي خارجي كند حتما جلو آن را بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.